Een goed jaar

Het nieuwe jaar is begonnen: 2020.
Gisteren, op Oudjaarsdag, heb ik mijn agenda (een ouderwetse van papier en karton) erbij gepakt om te zien wat er het afgelopen jaar was gebeurd. Eigenlijk hou ik niet van lijstjes opschrijven, maar het heeft toch wel iets om het te doen. Je vergeet een heleboel, wat vaak een voordeel is, maar soms ook jammer. Het is meditatief om terug te kijken, om daar de tijd voor te nemen. 
Conclusie, na mijn lijstje: er is veel gebeurd het afgelopen jaar.
Dit klinkt misschien wat cynisch, maar ik meen het: aangezien er niemand in mijn directe omgeving doodging was het alleen al om die reden een goed jaar. 
Voor mij was 2019 sowieso best een mooi jaar.

Ik wil lezers van mijn blog niet vermoeien met gezondheidsperikelen en huishoudelijk gedoe, daarom speciaal voor jullie wat hoogtepunten die te maken hebben met schrijven, leesbevordering en lesgeven:
– Het eerste halfjaar was ik Schoolschrijver bij twee basisscholen in Leiden en Den Haag, een intensieve en mooie ervaring (lees mijn eerdere blogs over De Schoolschrijver);
– Ik volgde een training Filosoferen met kinderen en jongeren (geen idee of ik hiermee verder ga, maar inspirerend was het zeker);
– Op 23 maart ontmoette ik Michel Houellebecq, de beroemde Franse schrijver, literaire held en onderwerp van mijn scriptie, en praatte een tijdje met hem (als je wilt weten waarover, lees dan het blog dat ik hierover schreef);
– Ik schreef mijn Thesis (over boeken van Houellebecq en Macron, verbanden tussen politiek en literatuur, en de macht van taal), behaalde mijn masterdiploma, en mocht mijn handtekening in het Zweetkamertje zetten;
– Tijdens de Kinderboekenweek ging ik op schoolbezoek bij een aantal scholen, met een mooi programma (al zeg ik het zelf) over reizen en lezen;
– Ik werd voor het eerst gevraagd om les 4 van de Schoolschrijver-maand te geven op een aantal scholen (lees hier wat dat programma inhoudt);
Max maakt een vriend werd genomineerd voor de Vlaamse Kinder- en Jeugdjury 2019-2020 (lees het blog dat ik hierover schreef);
– Ik schreef de tekst voor een nieuw prentenboek met Kristof Devos, waar ik me erg op verheug en dat in 2020 zal verschijnen (Kristof deelt regelmatig berichten over dit work-in-progress op facebook en instagram, mocht je het willen volgen);
– Aan het einde van het jaar solliciteerde ik op een kleine vacature voor een vervangend docent Frans, omdat ik het Frans (door)geven aan pubers toch niet kan loslaten (het is nog niet zeker of dit doorgaat, daarover binnenkort wellicht meer).

Los van schrijven en lesgeven, maar met alles verbonden: in maart liep ik de klimaatmars in Amsterdam, met velen, in de regen. Niet leuk, maar het gevoel van urgentie en saamhorigheid was mooi. Andere klimaatmarsen en de stakingen en protesten in het onderwijs volgde en steunde ik, en zal ik blijven volgen en steunen, samen met velen.

Het lijstje is al behoorlijk lang, maar één van de leukste dingen staat er nog niet op…
In augustus zag ik een oproep op facebook (‘Een fijn huis gezocht voor deze stoere Panter!’) met deze foto en raakte op slag verliefd:



Nu woont dit katertje (inmiddels bijna zes maanden oud en 3,7 kilo schoon aan de haak) al een tijd bij ons en zijn we honderden foto’s en knuffels verder.
Aangezien veel schrijvers katten hebben is dit belangrijk nieuws! 
En het is fijn om tijdens schoolbezoeken kinderlijk blij te kunnen antwoorden op de aloude vraag: ‘Heb je een huisdier?’

Nu hou ik op met mijn lijstje.
Hopelijk hebben jullie ook fijne lijstjes van afgelopen jaar.
Als ze minder fijn of ronduit klote zijn wens ik jullie veel sterkte, liefde en zachtheid.

Voor 2020 wens ik alle lezers van mijn blog veel knuffels en kinderlijk blije momenten. 

PS: Mocht je kinderlijk blij worden van kattenfoto’s, volg me op instagram. :-)
 

This entry was posted in Nieuws, Persoonlijke berichten and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.